Cekol

REGULAMIN PRZYJMOWANIA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH ORAZ PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH w CEDAT Sp. z o.o.

             § 1. Cel Regulaminu

  1. Niniejszy Regulamin przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Cedat Sp. z o.o. („Regulamin”) określa zasady i tryb zgłaszania przez Sygnalistów naruszeń prawa w Cedat Sp. z o.o. (zwaną dalej: CEDAT) (rozumianych jako działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa) dotyczących:
    • korupcji;
    • zamówień publicznych;
    • usług, produktów i rynków finansowych;
    • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
    • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    • bezpieczeństwa transportu;
    • ochrony środowiska;
    • ochrony konsumentów;
    • ochrony prywatności i danych osobowych;
    • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  2. Regulamin określa zasady i tryb zgłaszania naruszeń (rozumianych jako działania lub zaniechania) obowiązujących w CEDAT.
  3. Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania CEDAT i służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.
  4. Wdrożony system przyjmowania Zgłoszeń umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości za pośrednictwem specjalnych, łatwo dostępnych kanałów, w sposób zapewniający rzetelne i niezależne rozpoznanie Zgłoszenia oraz w sposób zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze odwetowym, represyjnym, dyskryminacyjnym lub innym rodzajem niesprawiedliwego traktowania w związku z dokonanym Zgłoszeniem.
  5. Każdy z Pracowników zobowiązany jest do zapoznania się z treścią Regulaminu (nowy pracownik zobowiązany jest zapoznać się z treścią Regulaminu przed dopuszczeniem do pracy) i potwierdzić ten fakt własnoręcznym podpisem pod stosownym oświadczeniem, które włącza się do akt osobowych.

            § 2. Definicje
  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
    • Dyrektywie – Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
    • działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
    • działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez CEDAT lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
    • kanale zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie Zgłoszeń,
    • Komisji – rozumie się przez to komisję odpowiedzialną za prowadzenie postępowania wyjaśniającego dot. Zgłoszenia; zasady pracy Komisji określa niniejszy Regulamin;
    • kontekst związany z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w CEDAT lub na jego rzecz, lub pełnienia w nim służby, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
    • osobie, której dotyczy Zgłoszenie – rozumie się przez to osobę wskazaną w Zgłoszeniu jako osobę, która dopuściła się naruszenia prawa:
    • osobie pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
    • osobie powiązanej z Sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17);
    • Pracodawcy – rozumnie się przez to CEDAT;
    • regulaminie – rozumie się przez to niniejszy Regulamin dotyczący przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych;
    • RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
    • sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą;
    • Ustawa – Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
    • zgłoszeniu – rozumie się przez to, zgłoszenie wewnętrzne, czyli przekazanie informacji o naruszeniu prawa.

               § 3. Zakres stosowania

  1. Regulamin stosuje się do:
    • wszelkich spraw prowadzonych w wyniku Zgłoszenia wewnętrznego w CEDAT od momentu zgłoszenia do podjęcia działań następczych i przekazywania informacji zwrotnych.
    • pracowników, współpracowników, byłych pracowników i byłych współpracowników, osób działających w imieniu i na rzecz CEDAT, wszelkich innych osób w jakikolwiek sposób powiązanych z CEDAT w szczególności: pracowników tymczasowych, , stażystów, praktykantów, wolontariuszy, kandydatów do zatrudnienia, osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych, b2b (pod warunkiem pozyskania informacji dotyczących Naruszenia w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia).
  2. Zakres informacji świadczących o naruszeniu, to w szczególności:
    • podejrzenie przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego;
    • niedopełnienie obowiązków lub nadużycie uprawnień;
    • niezachowanie należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach;
    • naruszenia w działalności CEDAT, które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody;
    • naruszenia wewnętrznych procedur oraz standardów etycznych przyjętych w CEDAT.

      § 4. Podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń
  1. Podmiotem odpowiedzialnym za przyjmowanie Zgłoszeń jest zewnętrzna firma, z którą Pracodawca podpisał umowę cywilnoprawną na świadczenie ww. usług oraz stosowną umowę powierzenia przetwarzania danych, zgodną z art. 28 RODO.
  2. Nazwa oraz dane kontaktowe do podmiotu, o którym mowa w pkt 1, znajdują się w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  3. Podmiot upoważniony odpowiada za:
    • przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych;
    • pseudonimizację danych osobowych zawartych w zgłoszeniu;
    • przekazanie spseudonimizowanego sygnału do Komisji;
    • kontakt z sygnalistą oraz przekazanie mu informacji zwrotnej;
    • prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych;
    • przeprowadzenie szkolenia z funkcjonowania niniejszej procedury.

      § 5. Dokonywanie zgłoszeń
  1. Osoba, posiadająca wiedzę o naruszeniu prawa przy wykonywaniu pracy bądź w kontekście związanym z pracą może dokonać Zgłoszenia wskazującego okoliczności zaistniałej sytuacji.
  2. Pracodawca zapewnia bezstronność weryfikacji Zgłoszeń oraz daje gwarancję poufności i ochronę Sygnaliście oraz osobom pomagającym w dokonaniu Zgłoszenia oraz powiązanym z Sygnalistą.
  3. Sygnalista może dokonywać Zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:
    • skrzynka e-mail: cedat@bezpiecznysygnal.pl
    • korespondencja listowa na adres podmiotu wymienionego w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu z dopiskiem „zgłoszenie naruszenia”.
  4. Przyjęte przez CEDAT środki komunikacji na potrzeby przyjmowania Zgłoszeń są niezależne od sposobów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności CEDAT oraz zapewniają poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed odczytaniem przez osoby nieuprawnione.
  5. W celu ujednolicenia i ułatwienia dokonania zgłoszenia, zaleca się dokonanie go przy pomocy formularza, stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
  6. Składane Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i szczegółowe wyjaśnienie przedmiotu Zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
    • datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub
    • datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
    • dane osobowe Sygnalisty;
    • wskazanie podmiotu, którego dotyczy Zgłoszenie;
    • opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
    • wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
    • wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Zgłoszenia;
    • wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
  7. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
  8. Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
  9. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych Zgłoszeń.

    § 6. Rozpatrywanie zgłoszeń
  1. Zgłoszenia rozpoznawane są przez Komisję, którą powołuje Pracodawca odrębnie do każdego zgłoszenia.
  2. Osoby, co do których z treści Zgłoszenia wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot Zgłoszenia, nie mogą być członkami Komisji.
  3. Wszystkie osoby zaangażowane w proces przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych zobowiązane są do zachowania tajemnicy.
  4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia wewnętrznego nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są usuwane nie później niż w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy. Za usuwanie danych osobowych nie mających znaczenia dla sprawy lub przypadkowo zebranych odpowiada Przewodniczący Komisji.

    § 7. Działania następcze
  1. Po otrzymaniu zgłoszenia wewnętrznego upoważniony podmiot dokonuje wpisu zgłoszenia wewnętrznego w Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych oraz w terminie 7 dni potwierdza Sygnaliście przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego.
  2. Upoważniony podmiot przekazuje zgłoszenie Komisji, która przeprowadza analizę zasadności zgłoszenia na podstawie przedstawionych informacji i dokumentów, w szczególności w celu ustalenia czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz w celu wykluczenia zgłoszeń mających na celu wyłącznie zdyskredytowanie osób, których zgłoszenie dotyczy, osiągnięcie własnej korzyści albo uniknięcie kary przez zgłaszającego.
  3. W ramach analizy Komisja może:
    • Wystąpić, za pośrednictwem podmiotu upoważnionego, do zgłaszającego o dodatkowe wyjaśnienia, w przypadku odmowy złożenia dodatkowych wyjaśnień, możliwe jest niepodejmowanie dalszych działań z powodu braku wystarczającego uprawdopodobnienia wystąpienia nieprawidłowości;
    • konsultować się z innymi pracownikami, posiadającymi odpowiednie kompetencje, jednocześnie zapewniając poufność powziętych informacji.
  4. W wyniku przeprowadzonej analizy Komisja ustala i wskazuje możliwy tryb dalszego postępowania, w szczególności:
    • przeprowadza wyjaśnianie zgłoszenia;
    • określa i ewentualnie podejmuje inne działania niezbędne do poczynienia ustaleń, podjęcia środków zaradczych i zabezpieczających wobec zgłoszonego naruszenia;
    • wskazanie możliwości skierowania sprawy do właściwego zewnętrznego organu;
    • niepodejmowanie dalszych działań i zamknięcie procedury, w szczególności z powodu braku wystarczającego uprawdopodobnienia wystąpienia nieprawidłowości lub gdy zgłoszenie jest w oczywisty sposób nieprawdziwe.
  5. Wyniki analizy zgłoszenia Komisja przedstawia niezwłocznie Pracodawcy.
  6. W ramach działań następczych Komisja może żądać od pracowników CEDAT w szczególności dostępu do danych osobowych, dokumentów lub zasobów niezbędnych do ustalenia, okoliczności naruszenie prawa wskazanych w zgłoszeniu wewnętrznym.
  7. Pracownicy zobowiązani są do współpracy z Komisją do wyjaśnienia zgłoszenia.
  8. Działania następcze prowadzi się z zachowaniem należytej staranności z poszanowania godności i dobrego imienia osób, których sprawa dotyczy. W trakcie postępowania wyjaśniającego wszystkie informacje zawarte w zgłoszeniu są sprawdzone oraz obiektywnie ocenione.
  9. Osoba, której negatywne czyny stanowią jedynie przedmiot podejrzenia, do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego nie może ponosić odpowiedzialności dyscyplinarnej, a jakiekolwiek działania skierowane przeciwko takiej osobie, w związku ze zgłoszeniem są zabronione.
  10. Podmiot upoważniony z uwzględnieniem przepisów dotyczących tajemnic ustawowo chronionych przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
  11. Z działań następczych podejmowanych w wyniku Zgłoszenia Komisja sporządza protokół z przebiegu dochodzenia wewnętrznego, dołączanego do rejestru zgłoszeń.

    § 8. Zakaz działań odwetowych
  1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty, który dokonał Zgłoszenia (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego), a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
  2. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie niniejszego Regulaminu i mogą skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych z Pracodawcą.
  3. Przez działania odwetowe należy rozumieć w szczególności nieuzasadnione i bezpodstawne:
    • odmowę nawiązania stosunku pracy;
    • wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    • nie zawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku, gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    • obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
    • wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
    • pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
    • przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
    • zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    • przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
    • niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    • negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy;
    • nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    • przymuszanie, zastraszanie lub wykluczenie;
    • działania mobbingowe;
    • działania dyskryminujące;
    • niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
    • wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    • nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
    • działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    • spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
    • wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
  4. Każdy przypadek działań odwetowych zgłasza się bezpośrednio Kierownictwu CEDAT.
  5. Osoba, która stosuje w związku ze zgłoszeniem wewnętrznym, działaniami następczymi działania odwetowe wobec działających w dobrej wierze: zgłaszającego, świadka lub innej osoby – dostarczającej dowodów lub informacji, może podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej.
  6. Zgłoszenie wewnętrzne dokonane w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego lub w złej wierze, może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną, cywilną lub karną.
  7. Zgłaszającego należy każdorazowo poinformować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.

    § 9. Ochrona danych osobowych
  1. Dane osobowe zgłaszającego, osoby, której dotyczy zgłoszenie, świadków i innych osób powiązanych ze zgłaszającym, są zachowywane w poufności i nie są udostępnianie innym pracownikom ani osobom trzecim, za wyjątkiem osób, którym dane należy udostępnić w celu prowadzenia czynności wyjaśniających związanych ze zgłoszeniem lub innych czynności wymaganych odrębnymi przepisami.
  2. Wobec osoby zgłaszającej spełnia się obowiązek informacyjny zgodnie z art. 13 RODO przy pierwszym kontakcie z tą osobą. Klauzula informacyjna stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.
  3. Obowiązek informacyjny z art. 13 RODO wobec Sygnalisty i każdej osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu spełniany jest w momencie, gdy ta osoba jako świadek składa wyjaśnienia w ramach prowadzonego przez organizację postępowania wyjaśniającego.
  4. Obowiązek informacyjny z art. 14 RODO wobec osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz innych osób, których dane osobowe zostały przekazane organizacji przez sygnalistę w zgłoszeniu spełniany jest, z wyłączeniem art. 14 ust. 2 lit. f) RODO, w terminie określonym w art. 14 ust. 3 RODO. Klauzula informacyjna dla osób, których dotyczy zgłoszenie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu.
  5. Przepis art. 14 ust. 2 lit. f) RODO stosuje się, jeżeli Sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 Ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
  6. Przepis art. 15 ust. 1 lit. g) RODO w zakresie przekazania o źródle pozyskania danych osobowych stosuje się, jeżeli Sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 Ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie
  7. Dokonanie zgłoszenia wewnętrznego, zgłoszenia zewnętrznego, ujawnienia publicznego zgodnie z zapisami ustawy lub dostarczenie dowodów lub informacji nie może stanowić przyczyny zastosowania lub grożenia podjęciem wobec zgłaszającego jakichkolwiek działań odwetowych.
  8. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Sygnalista, który dokonał Zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić Inspektora ochrony danych, który jest zobowiązany podjąć działania mające na celu ochronę danych Sygnalisty.
  9. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będzie ujawniana, żadnym osobom, których dotyczy Zgłoszenie (np. pracodawcy, pracownikowi, współpracownikowi, dostawcy, klientowi, którego dotyczy Zgłoszenie), osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom CEDAT, chyba że za wyraźną zgodą Sygnalisty lub w przypadku, gdy Sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 Ustawy.
  10. Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań. Tożsamość podmiotów, których dotyczy Zgłoszenie, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz osób powiązanych ze zgłaszającym podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość Sygnalisty.
  11. Dane osobowe, poza danymi Sygnalisty, przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia są przechowywane przez Pracodawcę nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia przyjęcia Zgłoszenia.
  12. Powyższego ustępu nie stosuje się, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem, stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

    § 10. Rejestr zgłoszeń
  1. Podmiot upoważniony prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych.
  2. Wpisy do rejestru dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego.
  3. W rejestrze ewidencjonuję się informacje dotyczące zgłoszeń wewnętrznych:
    • numer sprawy;
    • przedmiot naruszenia;
    • datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    • informację o podjętych działaniach następczych;
    • datę zakończenia sprawy.
  4. Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 3 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego.

    § 11. Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych
  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury przewidzianej w regulaminie, w szczególności, gdy:
    • w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej lub
    • zgłaszający ma uzasadnione podstawy by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
    • w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa lub udziału pracodawcy w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez organ centralny albo organ publiczny.
  3. Organem centralnym jest Rzecznik Praw Obywatelskich, a organami publicznymi może być:
    • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zakresie zgłoszeń dotyczących zasad konkurencji i ochrony konsumentów lub
    • inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
  4. Zgłoszenie dokonane do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury określonej w Regulaminie nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony przewidzianej w ustawie.

    § 12. Postanowienia końcowe
  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w podmiocie prawnym.
  2. Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby podmiot prawny przekazuje informację o niniejszej procedurze wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy
  3. Przeglądu Regulaminu dokonuje się systematycznie, nie rzadziej niż raz w roku.
  4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 roku.

 

 

 

 

 

Infolinia

+48 801 623 565

Zapisz się!